Aquesta setmana hem centrat el tema en les experiències TIC dins de l'aula. Com ja vam parlar en l'últim tema, no és sols qüestió de tecnologia, sinó que cal una bona pedagogia per a aplicar i fer un bon ús de les TIC a l'aula. Aleshores hem de tindre en compte aquests aspectes:
En primer lloc, l'organització de l'aula, és a dir, l'organització del maquinari dins del nostre centre i a l'aula. Hi ha moltes maneres d'introduir les TIC dins de l'aula. Per exemple amb una aula d'informàtica. En aquest sentit, l'aula TIC per excel·lència sempre sol ser aquesta, però no tot val. La distribució dels ordinadors i les taules són molt important perquè el procés d'ensenyança-aprenentatge siga a través de les TIC.
En aquest sentit, podríem dir que aquesta és la distribució tradicional de la majoria d'aules d'informàtica.
Des del meu punt de vista, aquesta distribució té pocs avantatges i molts inconvenients. D'una banda, no fomenta l'ambient col·laboratiu, i d'una altra no hi ha quasi lloc perquè el professor puga fer indicacions personals sobre qualsevol activitat.
En canvi, de vegades podem trobar altres dues distribucions molt encertades per fomentar la tecnologia per a l'aprenentatge. Per exemple distribuint la classe amb fileres perpendiculars a la taula del professor, o la classe amb forma de ferradura.
Des del meu punt de vista, aquesta és l'aula perfecta, a la qual m'agradaria estar present com a docent, atés que tenim una gran quantitat d'ordinadors, els quals estan distribuïts de manera que hi ha lloc suficient per a interactuar amb els alumnes. A més a més, la taula de la part central fomentaria un ambient col·laboratiu, on els alumnes posarien temes en comú, els quals després es treballarien als ordinadors.
Aquestes dues maneres proporcionen molt d'espai per a la participació activa del professor i de l'alumnat.
També hem de tindre present introduir, si l'aula no hi disposa, del racó de l'ordinador. Normalment aquest racó, junt amb altres (de lectura, de meditació...) se solen vorer a les aules d'Infantil i d'Educació primària. No és tan normal a secundària o batxillerat, el qual crec que és un error, ja que aquest tipus d'espais fomenten el treball autònom i l'organització de l'alumne.
Per a finalitzar, l'aula perfecta, amb la dels ordinadors en forma de ferradura o el racó de l'ordinador, és aquella que disposa de tauletes tàctils o ordinadors portàtils per a cada alumne. Aquesta ofereix tecnologia suficient per a l'aprenentatge mitjançant les TIC. Tots els alumnes es poden aprofitar de la gran quantitat de recursos que ens ofereixen les noves tecnologies.
Si pensem en la nostra futura experiència TIC a les aules d'ensenyança, caldria conéixer i, sobretot, anar actualitzant-se, totes les possibles noves aplicacions, pàgines web, programes... que hi ha, és a dir, el programari.
Afortunadament a Internet hi ha molts d'aquests recursos, que podem fer servir amb molta freqüència a les nostres aules. I a més a més, hi ha moltes pàgines web on altres docents participen i comparteixen nous projectes innovadors. Per exemple, JClic té la seua pròpia biblioteca d'activitats formatives, les quals les han fet alguns professors i les han volgut compartir.
Però, com tecnologia sense pedagogia no serveix per a res, com a futurs docents, hem de preparar-se per a dominar totes les competències del currículum, incloent-hi la competència digital. Ja no és recomanable aplicar les TIC en les nostres classes, sinó que estem obligats a introduir-les i fer un ús adequat d'aquestes. Cal alfabetitzar-se en aquest aspecte.
En aquest sentit existeix el model TPACK, el qual explica els coneixements que hem de tindre els docents per a integrar les TIC adequadament en les nostres aules. Us deixe l'enllaç a la pàgina web on està l'article referit al model TPACK.
Parlant sobre aquest model, en el meu cas, crec que tinc suficient coneixement tecnològic, ja que a banda de dominar la informàtica, estic prou familiaritzat en tota la tecnologia actual, però tinc molt poc coneixement pedagògic, atés que no he sigut format amb aquesta finalitat (aquesta competència digital és relativament nova al currículum, i en la meua ensenyança no ha estat mai present).Una vegada exposat aquests tres aspectes (maquinari, programari i pedagogia), ja podem parlar sobre algunes experiències TIC a aules d'ensenyança.
En primer lloc, cal que el centre docent tinga les TIC normalitzades, és a dir, com alguna cosa normal dins les aules. Sols així podrem viure experiències TIC com les que m'agradaria a compartir amb vosaltres:
1. A partir de la lectura de la novel·la "la mosca", alumnes de quart d'ESO empren les TIC per a crear pòsters digitals, fer gravacions amb comentaris sobre l'obra... Aquest projecte és molt recomanable, atés que, l'aprenentatge es fa mitjançant les TIC, i els alumnes aprenen més motivats i implicats, aleshores els coneixements es consoliden significativament.
3. Els alumnes de l'escola Pau Cassals ens mostren com utilitzen les TIC, en aquest cas una pissarra digital interactiva i alguns ordinadors, en les seues aules. Amb aquestes eines de treball, els alumnes treballen de forma més autònoma i motivats, ja que utilitzen recursos atractius i molt arrelats en la nostra societat. Es tracta d'aprendre amb la tecnologia. En la meua opinió aquesta és la manera d'utilitzar les TIC adequadament.
En darrer lloc, m'agradaria compartir amb vosaltres una activitat didàctica TIC que he fet aquests dies. Espere que us agrade i que la feu servir si la necessiteu! Cliqueu sobre la imatge.
Ens veiem prompte.
Una salutació!





Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada