dilluns, 9 de gener del 2017

Tema 5: Aprenentatge a Internet


Hola amics i amigues,

Aquesta setmana, hem aprés a emprar alguns nous recursos a Internet, de manera específica per a construir processos d'ensenyança-aprenentatge significatius. Els principals recursos sobre els quals hem aprofundit han sigut: WebQuests, Caceres del tresor, Blogs i les Wikis. En la meua opinió, són recursos molt interessants i amb un gran ventall de possibilitats per a les nostres classes. Hem d’evolucionar com a professors i emprar les múltiples opcions que ens facilita Internet.

En primer lloc parlarem sobre la WebQuest.

Podríem dir que una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, la qual utilitza recursos d'Internet. Té molt en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, aposta pel treball col·laboratiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d'un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.

Totes les WebQuests tenen els mateixos apartats:

Introducció: ací es fa la presentació del que es farà i s'aporta la informació necessària. Des d'aquest apartat, convidem els alumnes a fer una recerca que més avant li concretarem a l'apartat de la tasca.

Tasca: ací s'explica la tasca que han de fer els alumnes.

Procés: ací es proposen els passos a seguir per a fer la tasca i s'exposen els recursos, és a dir, els enllaços a les pàgines vinculades amb la informació i necessàries per a fer la tasca. També se'ls explica com i on han d’anar desant la informació, les activitats... que van fent.

Avaluació: ací el professor mostra el què avaluarà i com ho avaluarà.

Conclusions: ací hem de resumir i fer reflexionar sobre tot el tema tractat i hem d’orientar als alumnes respecte al producte final: a qui l’han de fer arribar, on penjar-lo, quan representar-lo, etc.

Orientació didàctica: aquesta part final és per al professor. Ací s'hi expliquen els objectius, temporalització, metodologia, etc.

A més a més, cal dir que les WebQuests poden ser de curta o de llarga duració, depenent de l'objectiu que es vulga aconseguir: adquisició del coneixement o ampliació i processament del coneixement adquirit.


A partir d’aquesta web, podem trobar alguns exemples de webquests de molts àmbits diferents. I a mi m’agradaria compartir amb vosaltres aquestes sobre música.


1. Com funcionen els instruments? Webquest sobre instruments musicals. Es proposa cercar informació sobre la historia, les diferents famílies i les característiques dels instruments musicals…

2. La música a l’Edat Mitjana. A aquesta WebQuest coneixerem els instruments musicals més bàsics de l'Edat Mitjana, els podrem dibuixar i fer un mural amb tots.

3. El Blues. Ací podrem cercar informació sobre la historia i les característiques principals d’aquest estil musical, per acabar la tasca amb una redacció i una presentació oral sobre el tema.

4. The Beatles. Webquest dedicada a aquest grup anglès. Cada individu tindrà una tasca diferent (cercar la biografia, l’estil, els instruments emprats, les seues cançons més populars…) i el producte final haurà de ser una presentació PowerPoint amb tota la informació.



En segon lloc parlarem sobre les Caceres del tresor.

La cacera del tresor tracta d'investigar, d'una manera guiada, sobre un tema objecte d'estudi a través d’unes preguntes proposades pel professor, les quals fan arribar a la gran pregunta (el tresor). S’exposen una sèrie de pàgines web, de les quals es pot extreure les respostes. La gran pregunta final requereix que l'alumnat integre els coneixements adquirits durant el procés.

Són una manera de treballar continguts curriculars a partir de la recerca d'informació, utilitzant eines digitals i recursos didàctics de la xarxa. Aquestes eines i recursos són triats pel professorat per a poder respondre les preguntes de la cacera. A més a més, ajuden a desenvolupar totes les intel·ligències, reflexionant per part de l'alumnat, despertant un interès i motivació en els alumnes.

Característiques principals de les Caceres del tresor:

- Fàcils de crear.
- La cerca interactiva que realitza l'alumnat és divertida i formativa.
- Pot implicar qualsevol àrea curricular de manera simultània.
- Permeten a l'alumnat descobrir la possibilitat que ofereix la xarxa per a solucionar ràpidament els seus dubtes.

Les caceres del tresor consten de 5 apartats:

Introducció: consisteix en un breu paràgraf motivador sobre el tema que volem treballar a l'aula. Es tracta de despertar l’interès de l'alumnat.

Preguntes: en aquest apartat, s'hi plantegen una sèrie de preguntes amb l'objectiu que l'alumnat puga respondre una vegada feta la recerca a Internet. Es tracta de redactar unes preguntes que permeten desenvolupar els aspectes més importants de cada tema.

La gran pregunta: consisteix en una pregunta final que porta a l'alumnat a aplicar els coneixements adquirits i a realitzar nous aprenentatges.

Recursos d'Internet: es tracta d'un recull d'adreces web més adients sobre el tema de la cacera, prèviament seleccionades pel professorat, amb l'objectiu que l'alumnat les consulte i puga resoldre totes les qüestions plantejades.

L'avaluació: s'utilitza una rúbrica d'avaluació per a qualificar la tasca. És un conjunt de criteris i models lligats a uns objectius d'aprenentatge, utilitzats per a avaluar l'actuació de l'alumnat en la creació de tasques, treballs, projectes, presentacions...


Ací us deixe alguns exemples de Caceres del tresor sobre la meua especialitat, la música:


1. Els instruments. Mitjançant preguntes sobre els instruments que coneixem, ens porta a cercar informació sobre tots els instruments, la seua sonoritat i timbre i les seues famílies.

2. La nova cançó. L’objectiu és impulsar la cançó en català, ja que normalitzar la música en català va ser una tasca complexa que va durar molts anys, hem de continuar donant-li el valor que es mereix.

3. CaceradelRnR. Cacera del tresor sobre la música popular moderna des de la segona meitat del segle XX fins a l’actualitat. Ací podrem preguntar-nos sobre les característiques, els instruments característics, els grups més populars…

Si necessiteu un recurs interactiu i que fomente la participació col·laborativa a classe, les caceres del tresor són la millor reina educativa.



En tercer lloc parlarem sobre els Blogs.

Un blog és un diari personal i interactiu a Internet. Està dissenyat per a què, com un diari, cada entrada tinga una data de publicació, de manera que la persona que l’escriu i les que el llegeixen puguen seguir tot el que s'ha publicat.
En cada entrada els lectors poden escriure comentaris. Cada blog té el seu propi tema i n'hi ha de tipus personal, econòmic, periodístic, tecnològic, educatiu, polític…

Les característiques generals d’un blog són:

- Són gratuïts.
- Són interactius. Des del mateix blog un pot enllaçar-se amb altres blogs, webs, fitxers d'àudio, vídeos…
- Són col·laboratius, ja que es pot interactuar, mitjançant comentaris, amb altres internautes.
- Són definibles. Això vol dir que els autors poden restringir qui vol que comente i qui no. Això fa que alguns blogs tinguen un cercle participatiu tancat. Encara que un blog estiga restringit, sempre serà visible per a qualsevol internauta.

Com he dit abans, hi ha diferents tipus de blog:

- Blog personal. Diari personal on l’autor redacta el que vol sobre la seua vida.

- Blog especialitzat en un tema. Ací es transmeten coneixements especialitzats amb temes específics.

- Blog polític. Des de candidats o campanyes electorals fins a gent que aprofita el blog per a explicar el sentit del seu vot. És molt bona opció per a facilitar la participació dels ciutadans en el debat democràtic públic.

- Blog professional. Grups de professionals que es coordinen o expliquen els seus projectes a través d’aquests blogs.

- Blog periodístic. Funciona com un diari convencional però a través de la xarxa.


Ací us deixe alguns exemples de Blogs sobre la meua especialitat, la música:

1. Llevant Ensemble. Blog periodístic, dedicat a la difusió de notícies i opinions sobre la música clàssica.

2. Miquel del Roig. Blog dedicat al gran mestre del popurri musico-cultural català. Ací podrem trobar els propers concerts, comentaris, fotografies i informació referent al cantautor català Miquel del Roig.

3. Orquestra de Portàtils de Barcelona. Blog tancat de l’Escola Superior de Música de Barcelona. Ací podem trobar notícies sobre l’orquestra, propers concerts, participants…

4. Sardanesitges. Blog especialitzat en aquest ball típic. Ací podrem trobar tota l’actualitat referent a les sardanes, pròxims esdeveniments de les associacions, a més d’alguns llibres i música característica d’aquest estil.

Pense que els blogs són una molt bona eina de treball col·laborativa, la qual podem fer servir en tot tipus d’àmbits i situacions, i sobretot, pot ser una molt bona eina educativa, on es pot involucrar professorat, alumnat i famílies, per a aconseguir objectius comuns.



Per últim parlarem sobre les Viquis o Wikis.

Una Viquipèdia o Wikipedia és una enciclopèdia virtual de contingut lliure, amb la peculiaritat que qualsevol usuari la pot modificar i millorar. És a dir, qualsevol persona pot modificar el contingut d'una viqui, d'una manera molt senzilla.

Podem fer servir les viquis en l’àmbit educatiu, ja que podem usar-les per a millorar molts aspectes de classe:

- Podem emprar les viquis com a biblioteca virtual.
- Podem tindre la nostra pròpia viqui, on participem un grup tancat.
- Permet introduir les TIC a l’aula duna manera interactiva i amena.
- Promou la col·laboració en grup entre iguals.
- Permet accedir a una gran quantitat d'informació molt ràpidament. Però també hem de tindre en compte que aquesta informació pot ser inexacta.

Ara m’agradaria compartir amb vosaltres un parell d’exemples de viquis molt interessants:

1. Astroclàssica. Viqui d’un grup de segon de Batxillerat de l'IES Matilde Salvador de Castelló de la Plana dedicat a temes especialitzats d’Astronomia i Mitologia clàssica.

2. Aigialos. És una viqui de difusió de les matèries de grec, llatí i cultura clàssica dels alumnes i professors de l’IES Cotes Baixes d’Alcoi.



Ens veiem prompte. Salutación!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada