dimecres, 18 de gener del 2017

Maquinari TIC

Hola amigues i amics,

En les últimes setmanes hem vist totes les possibilitats que té el programari o software, però per a poder fer servir aquests recursos tecnològics cal parlar sobre el maquinari, és a dir, la tecnologia física. Com per exemple els ordinadors, les tauletes digitals, les pissarres digitals...

La nostra societat evoluciona molt ràpidament, i en conseqüència l'educació també. Fins fa poc sols es podia utilitzar a classe els llibres de text i la pissarra tradicional per a ensenyar. I encara que en moltes escoles i instituts es continua utilitzant aquestes eines per motius econòmics, actualment ja tenim molts més recursos tecnològics en les nostres mans. A moltes escoles, els alumnes van a classe amb l'ordinador portàtil o amb la tauleta tàctil, sense llibres de text i ja no hi ha pissarres convencionals, sinó que hi ha pissarres digitals. Aleshores hauríem d'evolucionar cap aquestes noves eines de treball virtual i en primer lloc caldria conèixer-les i saber els seus avantatges i inconvenients.



Les tauletes tàctils són aparells electrònics similars als mòbils o samartphones però de més grandària física. Tenen la possibilitat de connectar-se a Internet i així aprofitar-se de tot el programari d'aquest. A més a més és una eina molt lúdica per als nens i nenes i els predisposa per a l'aprenentatge.


  • Avantatges:
  1. Es poden substituir pel tradicional llibre de text.
  2. És una eina molt intuïtiva i fàcil d'utilitzar, per la qual cosa quasi tot el món pot utilitzar-les de moltes maneres. Gran quantitat de recursos interactius i lúdics, els quals fomenten l'interés i la motivació dels alumnes.
  3. Molta informació i recursos al nostre abast. Aplicacions especialitzades en l'educació...
  4. Moltes possibilitats d'aprenentatge diferent.

  • Inconvenients:

  1. Hardware limitat. Poca capacitat d'emmagatzematge i d'ús, per la poca capacitat de la bateria.
  2. Cos fràgil a qualsevol colp.
  3. El mecanisme d'escriptura és incòmode i poc eficaç.
  4. Tots els riscos de les TIC, a causa d'un mal ús d'aquestes.





Les pissarres digitals són com les pissarres tradicionals, però en aquestes es poden projectar imatges, vídeos... des d'un ordinador amb projectors (PD), es poden projectar imatges, vídeos... i es pot interactuar directament des de la pissarra (PDI - pissarra digital interactiva) o inclús es poden fer servir com una tauleta tàctil gegant. L'objectiu principal d'aquestes és un suport interactiu i més atractiu per a l'ambient de la classe i perquè tots els alumnes tinguen les mateixes possibilitats d'aprenentatge, ja que tot el material projectat o exposat en les pissarres digitals és accessible per a tots en acabar les classes.

  • Avantatges:

  1. L'alumnat adquireix material multimèdia difícil d'aconseguir.
  2. És una eina de treball molt còmoda i amb moltes més possibilitats que la pissarra tradicional.
  3. Fomenta la participació i el treball en equip.

  • Inconvenients:

  1. Molts professors encara no tenen el coneixement necessari per a usar-les.
  2. Són una inversió econòmica molt cara per a la majoria d'institucions educatives.
  3. Requereix un manteniment.
Ara m'agradaria compartir amb vosaltres aquest vídeo, el qual ens mostra la situació actual d'una classe de matemàtiques de quart d'ESO, utilitzant la pissarra digital interactiva i les tauletes tàctils.






A part de les tauletes tàctils i les pissarres digitals, hem estudiat els llibres de text digitals. Aquest recurs pot revolucionar l'educació i la metodologia actual, ja que en aquest recurs educatiu els alumnes poden interactuar i autoavaluar-se mentre treballen amb el llibre de text digital. Açò els provoca interés i motivació, atés que són els protagonistes del seu aprenentatge. Ells fan activitats que després se les corregeixen. A més, els llibres digitals ens ofereixen totes les eines tecnològiques actualitzades i creen un ambient de treball molt participatiu i col·laboratiu.
Inclús podem crear els nostres propis llibres de text digitals! Clica ací per saber-ne més.



Fins ara hem parlat del programari i del maquinari actual, i hem comprovat que milloren i fan més fàcils molts aspectes educatius. Però ara m'agradaria fer una autoreflexió sobre el tema: metodologia o tecnologia?.

Partirem des d'aquest vídeo:




Aleshores, adquirir tota la tecnologia d'avantguarda i millorar les nostres aules amb aquesta ens serveix d'alguna cosa si no canvien la nostra metodologia d'ensenyament? Com bé mostra el vídeo, no. No és qüestió de quantitat sinó de qualitat. Val la pena tindre pocs elements tecnològics i fer-los servir de manera adequada i explotar totes les seues capacitats i possibilitats, que tindre una classe plena d'aparells amuntonats en un racó o sense traure'ls el rendiment que poden traure. Està clar que cal utilitzar noves tecnologies per a millorar l'actual sistema educatiu, però no val utilitzar-les de qualsevol manera, s'ha d'utilitzar-les adequadament.
En la meua opinió, si el sistema ens ofereix aquestes noves eines de treball, nosaltres com a docents tenim l'obligació d'interessar-se i informar-se sobre totes les possibilitats i recursos que ens poden donar i que per conseqüència podem transmetre als nostres alumnes. No podem quedar-se estancats en un sistema educatiu anacrònic i magistral. Hem d'evolucionar per a millorar la qualitat de vida i les capacitats i habilitats dels nostres estudiants, atés que, aquestes habilitats els faran molta falta en aquesta societat basada en la informació i els serveis.

Ens veiem prompte.
Una salutació!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada